کانکسین ها : محافظت از سلولهای بتا در دیابت نوع 1

دیابت نوع یک بیماریی است که مشخصه ی آن افزایش مقدار قند خون در تمام مدت عمر است. این بیماری به دلیل حمله ی سیستم ایمنی بیمار به سلولهای بتا در پانکراس و تخریب این سلولها که تولید کننده ی انسولین هستند ایجاد می شود . عدم تولید انسولین منجر به افزایش مقدار قند خون می شود.

با کمال تعجب هنوز درمورد مکانیزیم های تنظیمی حساسیت و مقاومت سلولهای بتا به حمله ی سیستم ایمنی اطلاعات کاملی در دست نیست.

گروهی از محققین به سرپرستی paola Meda در دانشگاه ژنو در سوئیس مشخص کردند که پروتئین کانکسن 36 از سلولهای بتای پانکراس موش دربرابر حمله ی ایمنی محافظت می کند.

دکتر Meda و همکارانش نشان دادند که تحریک سنتز کانکس 36 یا افزایش فعالیت این پروتئین می تواند راه درمانی جدیدی را برای محافظت از سلولهای بتا در برابر حمله ی سیستم ایمنی و حفظ توانایی تولید انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع یک بوجود آورد.

کانکسین 36 (CX36) یک پروتئین بین غشایی است که در تشکیل اتصالات gap Junction بین سلولهای بتا در پانکراس نقش دارد. در این تحقیقات مشخص گردید که این پروتئین می تواند از سلولهای بتای موش در برابر داروهای سیتوتوکسیک و ستیوکین هایی که در محیط اطراف جزایر در شروع دیابت نوع یک فراوان هستند، محافظت کند. دانشمندان می گویند این حفاظت بخشی به ارتباطات بین سلولی که توسط CX36 و سایر انواع کانکسین ها در ایجاد کانالهای بین سلولهای بتا نقش مربوط است. دانشمندان دریافتند که ستیوکین های پیش التهابی سبب کاهش تولید CX36 می شوند. کاهش CX36 سبب افزایش مرگ سلولهای بتا و افزایش تولید CX36 سبب کاهش مرگ خود بخودی (apoptosis) سلولهای بتا می گردد. بنابراین دانشمندان نتیجه گیری کردند که CX36 نقش اساسی در محافظت از سلولهای بتا در برابر مواد سمی دارد.

منبع: medicalxpress.com